flagEnglish
flagPolski
HortimexHortimex
  • OFERTA
    • DLA PRODUCENTÓW SKŁADNIKÓW ŻYWNOŚCI
    • DLA PRODUCENTÓW ŻYWNOŚCI
  • O FIRMIE
  • AKTUALNOŚCI
  • BLOG
  • PRACA
  • PRODUKTY
  • WIEDZA
  • KONTAKT

Analiza cen żywności

30 września, 2019Marek DoboszBlogBrak komentarzy

Ceny na rynku spożywczym
wzrosły o 6% w ciągu roku

Coraz więcej produktów z naszych codziennych zakupów drożeje.
W zestawieniu średnich cen żywności w Unii Europejskiej, najdroższa jest Dania 130%,
na końcu zestawienia jest Polska 69% i Rumunia 66%.
A więc dlaczego narzekamy?

Odpowiedzią są – nasze wynagrodzenia i siła nabywcza pieniądza.
Obywatel UE w 2018 roku dysponował średnio siłą nabywczą w wysokości 16 878 euro,
w Polsce wyniosła ona 7 228 euro.

Zboża

Analizując sytuację na światowym rynku zbóż, odnotowano wzrost zbiorów pszenicy
oraz jęczmienia, a także spadki kukurydzy. Pomimo wzrostu, uzyskano gorszą jakość – wysoką zawartość glutenu, która jest złą cechą w piekarnictwie. Wielkość zbiorów ukształtowała się poniżej średniej wieloletniej.

Wahania cen produktów opartych na zbożach, są uwarunkowane kilkoma czynnikami:
– pogodą, która wpływa na jakość oraz ilość ziaren,
– podwyżkami cen energii,
– podwyżkami płac.

Warzywa

Anomalie pogodowe spowodowały spore zmiany cen warzyw. Duża liczba dni bez deszczu
i temperatury ponad 30 °C, stały się głównym powodem podwyższenia cen. Jak wyliczył serwis dla handlu.pl, w maju ziemniaki zdrożały prawie o 100%, a cebula i kapusta o 53% i 70%.
Mniej, ale też wyraźnie, wzrosły ceny owoców.

Mięso

Według danych GUS, w czerwcu 2019 roku, ceny mięsa były o 6% wyższe, niż w 2018 roku.
Sytuacja na rynku mięsa wieprzowego, również jest niepokojąca – problemem jest afrykański pomór świń, który przetrzebił stada trzody chlewnej w Chinach ( ubito 200 mln świń). Braki wieprzowiny mogą pociągnąć za sobą w górę ceny innych rodzajów mięsa. W przeciągu kilku ostatnich miesięcy odnotowaliśmy już 40% wzrost cen żelatyny wieprzowej. O ile zazwyczaj zaburzenia podażowe skutkują zmianą cen w jednym sezonie, to redukcja trzody chlewnej, może mieć wpływ na ceny również w kolejnych latach. Wynika to ze skali tej redukcji oraz czasu potrzebnego na odbudowę stad.

Cukier

Szacuje się, iż spożycie cukru na jednego mieszkańca w 2018 roku, wyniosło około 47,5kg,
w 2017 – 44,5 kg. W 2018 roku średnia cena cukru białego to 2,14 zł.- to najniższa cena od lat.
Według danych GUS w kampanii 2018/2019 produkcja cukru wyniosła nieco ponad 2 mln ton
i była o 8,8 % mniejsza, niż w rok wcześniej. W tym roku produkcja ma wzrosnąć do 2,2 mln ton, co przy krajowym zużyciu osiągającym 1,72 mln ton, daje nam nadwyżkę. Nagromadzony produkt będzie trzeba wyeksportować, co może być trudne ze względu na dużą podaż cukru w UE. W konsekwencji ceny cukru mogą utrzymywać się na niskim poziomie. Warto wiedzieć, że notowania cukru i ropy są ze sobą powiązane, ze względu na wykorzystywanie go w sektorze energetycznym (surowiec do wytwarzania etanolu i biopaliw).

Nabiał

Według danych GUS w czerwcu 2019 roku, ceny detaliczne były średnio o 0,6% wyższe, niż w czerwcu 2018 roku. Porównując rynek konsumpcyjny, żywność w tym okresie podrożała o 6,2%. Niski poziom kosztów produkcji mleka w Polsce, pozwala utrzymywać wysoką dynamikę produkcji w porównaniu do innych krajów UE. Czynnik ten będzie wspierał wzrost produkcji i eksportu w kolejnych latach.

Czy lata 2019/2020 mogą przynieść rekordy cenowe?

Mamy niebezpieczną kumulację niekorzystnych warunków atmosferycznych oraz rosnących kosztów energii i pracy. W 2020 roku może dojść nawet do 10% wzrostu cen w porównaniu do roku poprzedniego. Za największego determinanta przyszłorocznych podwyżek, wskazuje się przede wszystkim energię elektryczną, która jest bardzo istotna we wszystkich procesach związanych z produkcją oraz przechowywaniem. Branża spożywcza jest trzecią, co do energochłonności spośród wszystkich gałęzi przemysłu. Pomijając energię elektryczną,  ceny żywności uwarunkowane są rosnącą inflacją, cenami paliw oraz kursami walut.
Notowania paliw są w trendzie  spadkowym, jednak napięcia w Zatoce Perskiej mogą w przyszłości silnie oddziaływać na ten rynek. Natomiast kursy walut są w ostatnim czasie bardzo dużym problemem importerów, którzy borykają się ze wzrostem euro i dolara.

Częściowej redukcji założonych wzrostów, można doszukiwać się we wzroście konkurencji i rosnącym  rynku sieci handlowych, wymuszających zmniejszanie zysków na producentach i dystrybutorach żywności.

Źródło:

EU Starch Report Sugaronline.com;  Gabor Klauser; Portal spożywczy, Chiny: Wzrost cen wieprzowiny uderza w konsumentów, władze uruchomią rezerwy; Portal spożywczy, Dynamika wzrostu cen detalicznych nabiału zdecydowanie niższa niż żywności ogółem; Cenyrolnicze.pl, Ceny skupu zbóż, kukurydzy, oleistych i strączkowych: Plony wyższe niż przed rokiem. Ceny niższe, ale i tak rolnik nie ma gdzie sprzedać. Problem stanowi jakość ; Raport Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ); stat.gov.pl; ec.europa.eu

Tags: analiza rynku, branża spożywcza, ceny żywności, dane GUS, gluten, hortimex, konsumenci, przemysł żywnościowy, warunki pogodowe, żelatyna
Marek Dobosz
Marek Dobosz
Menedżer Produktu w Hortimex
Previous post Glutaminian sodu… czy jest się czego obawiać? Next post Warsztaty ze studentami II roku Dietetyki

Napisz kolejny

VII Forum 100

8 listopada, 2016admin
mikroplastik

Problemy z mikroplastikiem

25 lutego, 2020Jakub Stępniewski

Archetypy konsumenckie

20 stycznia, 2017admin

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Ekstrakty drożdżowe, kluczowe w produkcji analogów mięsa
  • Czego mi najbardziej brakuje w pracy zdalnej?
  • Praca zdalna w naszej firmie
  • Front label – system komunikacji z konsumentem
  • COVID-19

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Co w branży piszczy

Tagi

alternatywy cukru (2) analiza rynku (1) bezpieczeństwo (2) branża spożywcza (4) błonnik (2) ceny żywności (1) chrońmy planetę (1) ciągłe doskonalenie (1) clean label (3) covid-19 (1) csr (1) CSR w Hortimex (1) czysta etykieta (6) dane GUS (1) filozofia kaizen (1) firma (2) gluten (1) hortimex (7) inulina (2) kaizen (2) kaizen biuro (1) kaizen w hortimex plus (1) konferencja (2) konsumenci (2) koronawirus (1) mikroplastik (1) mikroplastik w żywności (1) Odpowiedzialność się opłaca czyli CSR w MŚP (1) opakowania (1) PARP (1) plastik (1) przemysł żywnościowy (2) redukcja cukru (2) substancje słodzące (1) suplementy diety (2) VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu (1) warsztaty (1) warunki pogodowe (1) wpływ plastiku na środowisko (1) zdrowa żywność (4) zdrowe odżywianie (3) zdrowe przekąski (3) żelatyna (1) żywienie (2) żywność (3)

 

HORTIMEX PLUS Sp. z o.o. Spółka Komandytowa
ul. Spółdzielców 8, 62-510 Konin

63 245 48 00
  • DLA PRODUCENTÓW SKŁADNIKÓW ŻYWNOŚCI
  • DLA PRODUCENTÓW ŻYWNOŚCI
  • O FIRMIE
  • AKTUALNOŚCI
  • BLOG
  • PRACA
  • PRODUKTY
  • WIEDZA
  • PLATFORMA
  • KONTAKT
© 2019 All rights reserved. Hortimex.pl designed by Premium-Consulting & Dinksy | Polityka Prywatności i Cookies | Klauzula informacyjna RODO | Facebook | LinkedIn | YouTube
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuj Czytaj więcej
Polityka prywatnosci

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

SAVE & ACCEPT

KOMUNIKAT DOTYCZĄCY COVID-19

Biorąc pod uwagę niepokojące okoliczności, nasza firma powołała sztab antykryzysowy.
Analizujemy zagrożenia dotyczące zarówno łańcucha dostaw, jak i personelu podejmując stosowne kroki.

Więcej szczegółów tutaj https://hortimex.pl/koronawirus-covid-19/

 

STATEMENT ON COVID-19

Taking into account the circumstances, our company has established an anti crisis staff.
We analyze threats that affect the supply chain and personnel.

More information https://hortimex.pl/koronawirus-covid-19/