flagEnglish
flagPolski
HortimexHortimex
  • OFERTA
    • DLA PRODUCENTÓW SKŁADNIKÓW ŻYWNOŚCI
    • DLA PRODUCENTÓW ŻYWNOŚCI
  • O FIRMIE
  • AKTUALNOŚCI
  • BLOG
  • PRACA
  • PRODUKTY
  • WIEDZA
  • KONTAKT

Co ma Garbus do piernika? Czyli jak tworzyć żywność, która osiągnie sukces.

4 października, 2017Mateusz KowalewskiBlog

Design jest pojęciem, które ostatnimi czasy robi dużą karierę. Coraz częściej mówi się o nim w kontekście żywności. Dlaczego?

Kłopoty z językiem

Zacznijmy od samej definicji. Wikipedia podaje, że „Wzornictwo, in. design (z ang. design /dɪˈzaɪn/, wzór) lub dizajn – wieloznaczny termin odnoszący się do przedmiotów użytkowych i dzieł sztuki mogący oznaczać ich wygląd albo projektowanie. Termin powszechnie wiązany ze wzornictwem przemysłowym, grafiką użytkową i sztuką użytkową.”

Dla Polaków przeszkodą w zrozumieniu pojęcia design jest różnica w semantyce. Bezpośrednie tłumaczenie prowadzi nas w obszary „projektowania”, które kojarzy nam się np. z pracą architekta albo w obszary „wzornictwa”, co z kolei przywodzi nam na myśl inżyniera nad deską kreślarską.

Jak nie wzornictwo, to co?

Czym więc jest ów „dizajn”? Fantastycznie tłumaczy to Don Norman, autor m.in. książki „The design of everyday things”, znany z pojęcia „drzwi Normana”, o których tutaj: http://bit.ly/21xKWZp

Najprościej rzecz ujmując, jest to proces świadomego tworzenia czegokolwiek, z czego potem będziemy korzystać.

Świat pełen jest przykładów dobrego design-u, ja przytoczę jeden, ale za to bardzo obrazowy. To Volkswagen Typ 1, znany u nas jako Garbus. Czy wiecie, że produkowano go niemal bez zmian przez 65 lat, wypuszczono 21,5 mln egzemplarzy, i tym samym był najdłużej i najliczniej produkowanym modelem samochodu w historii motoryzacji? Trudno o lepszy dowód doskonale zaprojektowanego przedmiotu, prawda?

Co się projektuje, a co nie?

W codziennym funkcjonowaniu korzystamy z wielu przedmiotów. Często nie zastanawiamy się, jak powstały, ba, nawet nie zauważamy, że są. Część z nich powstała zapewne zupełnym przypadkiem (np. koło) inne zaś są efektem mniej lub bardziej świadomego procesu twórczego. Świadomość jest tu kluczem. Każdy z nas ma do wykonania w życiu pewne zadania. Realizując je, sami znajdujemy (projektujemy) rozwiązania, lub korzystamy z produktów lub usług zaprojektowanych tak, by pomagały mam w realizacji zadań. A zatem – projektujemy wszystko, tyle że mniej lub bardziej angażując w to naszą świadomość.

Krótko o procesie

Gdzie zaczyna się projektowanie? Jak możemy się domyślić – nie na kreślarskiej desce. Prapoczątkiem projektowania jest potrzeba. Czasem ją sobie uświadamiamy, czasem nie. Dobry projektant zaczyna od rozpoznania potrzeby. Błędne jej rozpoznanie zaprowadzi na manowce, a błąd popełnić łatwo. Często bowiem realna potrzeba jest głęboko ukryta.

Następnym krokiem jest znalezienie odpowiedzi, co (jaki produkt lub usługa) zaspokoi stwierdzony brak. Stworzenie zaś prototypu pozwoli przetestować założenia na grupie adresatów. To ważny etap. Jeśli okaże się, że przyszły klient w naturalny sposób nie przyswaja tego, co w założeniach wydawało się słuszne, nie należy go przekonywać. Produkt należy poprawić lub wyrzucić i zrobić kolejny. Do skutku, dopóki nie nabierzemy pewności, że działa tak, jak wyobraża to sobie użytkownik. Dalsze etapy to tylko atrakcyjne opakowanie (które oczywiście należy adekwatnie zaprojektować), produkcja i sprzedaż. Oczywiście wiemy, że to „tylko” ma jeszcze w sobie wiele wyzwań, ale dziś mieliśmy mówić tylko o design-ie, prawda?

Dizajn a żywność

W podobny sposób powinna powstawać żywność. Dlaczego powinna? Bo nie zawsze tak się dzieje. Szczególnie zauważamy to dzisiaj w Polsce. Sektor spożywczy, będący jedną z silniejszych gałęzi naszej gospodarki doszedł do bariery wzrostu. Przyczyn jest kilka: brak silnej marki polskiej żywności, bariery eksportowe, ale także kulejący proces projektowania.

Od początków transformacji do wejścia Polski do Unii Europejskiej, rynek był bardzo chłonny. Konsumenci nie przywiązywali wielkiej wagi do funkcjonalności i dopasowania produktów do ich potrzeb. Dziś rynek jest mocno nasycony, zaś korzystający z Internetu konsument – wymagający. Wygrają ci, którzy dobrze rozpoznają potrzeby coraz bardziej zindywidualizowanych konsumentów i dopasują (zaprojektują) produkty zaspokajające te potrzeby.

Jak się dostosować?

Jeśli chcesz tworzyć żywność, która osiągnie sukces, stosuj się do poniższych wskazówek:

  1. Śledź trendy. Zwracaj baczną uwagę na konsumentów, ich zachowania, styl życia, ich potrzeby.
  2. Projektując produkt, dużo rozmawiaj z przyszłymi jego użytkownikami.
  3. Nie przywiązuj się do swoich przekonań. Mniej mów, więcej słuchaj.
  4. Zapomnij o słowie „klient”. Ważny jest użytkownik, choć nie zawsze on wyłoży kasę na Twój produkt.
  5. Twórz i zmieniaj prototypy, testuj produkt, rób i poprawiaj.
  6. Sprzedawaj go, opowiadając historię.
  7. Bądź elastyczny, przygotuj się na dość szybkie zmiany asortymentu, czas dziś płynie szybciej.

Pamiętaj, co powiedział Massimo Vignelli, jeden z legendarnych projektantów: „Design nie jest sztuką. Design jest praktyczny, sztuka – nie”.

Polska branża spożywcza cały czas czeka na swojego „Garbusa”. Zostań jego twórcą!

 

Tags: design, projektowanie, żywność
Mateusz Kowalewski
Prezes Hortimex
Previous post Kontroler Roku 2016 pracuje w naszej firmie! Next post Małe kroczki, wielkie zmiany – Kaizen w Hortimex

Napisz kolejny

Alergeny

Najważniejsze alergeny pokarmowe – co warto o nich wiedzieć?

6 lipca, 2018Anna Flakowska

Poznaj Technologa Żywności! Noc Zawodowców z Hortimex-em

8 października, 2018admin

Ostatnie wpisy

  • Ekstrakty drożdżowe, kluczowe w produkcji analogów mięsa
  • Czego mi najbardziej brakuje w pracy zdalnej?
  • Praca zdalna w naszej firmie
  • Front label – system komunikacji z konsumentem
  • COVID-19

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Co w branży piszczy

Tagi

alternatywy cukru (2) analiza rynku (1) bezpieczeństwo (2) branża spożywcza (4) błonnik (2) ceny żywności (1) chrońmy planetę (1) ciągłe doskonalenie (1) clean label (3) covid-19 (1) csr (1) CSR w Hortimex (1) czysta etykieta (6) dane GUS (1) filozofia kaizen (1) firma (2) gluten (1) hortimex (7) inulina (2) kaizen (2) kaizen biuro (1) kaizen w hortimex plus (1) konferencja (2) konsumenci (2) koronawirus (1) mikroplastik (1) mikroplastik w żywności (1) Odpowiedzialność się opłaca czyli CSR w MŚP (1) opakowania (1) PARP (1) plastik (1) przemysł żywnościowy (2) redukcja cukru (2) substancje słodzące (1) suplementy diety (2) VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu (1) warsztaty (1) warunki pogodowe (1) wpływ plastiku na środowisko (1) zdrowa żywność (4) zdrowe odżywianie (3) zdrowe przekąski (3) żelatyna (1) żywienie (2) żywność (3)

 

HORTIMEX Sp. z o.o.
ul. Poznańska 212, 62-510 Konin

63 245 48 00
  • DLA PRODUCENTÓW SKŁADNIKÓW ŻYWNOŚCI
  • DLA PRODUCENTÓW ŻYWNOŚCI
  • O FIRMIE
  • AKTUALNOŚCI
  • BLOG
  • PRACA
  • PRODUKTY
  • WIEDZA
  • PLATFORMA
  • KONTAKT
© 2021 All rights reserved. Hortimex.pl designed by Premium-Consulting & Dinksy | Polityka Prywatności i Cookies | Klauzula informacyjna RODO | Facebook | LinkedIn | YouTube
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuj Czytaj więcej
Polityka prywatnosci

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT