Odpowiednio zaprojektowana szata graficzna może pomóc marketingowo, zachęcić klientów do zakupów, tworzyć wizerunek marki oraz dostarczać cennych informacji. Jednakże etykieta musi spełniać wymogi prawne zdefiniowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności oraz w Rozporządzeniu 1924/2006 o oświadczeniach żywieniowych i zdrowotnych.
Rosnące obawy konsumentów dotyczące składników napędzają potrzebę otwartości i uczciwości ze strony branży. Konsumenci chcą wiedzieć, jak powstaje ich żywność i skąd pochodzi.
Poszukują naturalnych i lokalnych składników, co doprowadziło do globalnej zmiany w kierunku czystszych i przejrzystych etykiet.
Z badań prowadzonych na zlecenie Komisji Europejskiej wynika, że dla 71% obywateli UE, pochodzenie to ważna informacja o środkach spożywczych (trzecia po jakości i cenie).
Od 1 kwietnia 2020 roku obowiązują nowe wymogi dotyczące podawania w oznakowaniu środków spożywczych informacji o pochodzeniu podstawowego składnika– taka informacja na etykiecie może stać się narzędziem wsparcia dla krajowych gospodarek.
Ponad połowa europejskich konsumentów twierdzi, że jest bardziej skłonna zaufać produktowi spożywczemu, jeśli opakowanie wyjaśni, skąd pochodzą składniki.
Ponad dwie trzecie amerykańskich klientów uważa, że marki powinny dostarczać więcej informacji na temat tego, gdzie wytwarzane są produkty, a prawie połowa konsumentów z Azji poszukuje żywności i napojów, które zawierają rozpoznawalne składniki.
Ponadto wskazano, iż obecność krótszego oświadczenia zdrowotnego z przodu opakowania
(w połączeniu z bardziej kompletnym oświadczeniem z tyłu) prowadzi do wygenerowania bardziej przychylnych przekonań i kreowania pozytywnego wizerunku produktu, niż zastosowanie zbyt wielu nieczytelnych informacji w jednym miejscu.
Sieci handlowe dla swoich marek własnych wprowadzają uproszczone systemy znakowania wartością odżywczą np. SENS czy Nutri-Score.
SENS to sposób informowania konsumentów o zalecanej częstotliwości spożywania produktów,
w oparciu wyłącznie o ich wartości odżywcze. System wykorzystuje cztery kolorowe trójkąty-
im bardziej wypełniony trójkąt, tym więcej i częściej można dany produkt spożywać.
Skala Nutri-Score podaje ocenę produktu spożywczego od ciemnozielonego koloru A (najlepsza) do czerwonego E (najgorsza). Wynik zależy od rodzaju występujących w nim składników.
Dodatkowo widzimy, iż konsumenci używają coraz więcej technologii (np. aplikacji do odczytywania etykiet), które pomagają w podejmowaniu decyzji o zakupie.
Producenci chcący poprawić wartość odżywczą produktu decydują się na redukcję tłuszczu, cukru lub fortyfikację w błonnik, witaminy czy składniki mineralne. Dla większości takich zmian można użyć stosownych deklaracji oraz polepszyć wynik w systemie SENS czy Nutri-Score.
Rosnąca świadomość konsumentów, podążanie za trendem czystej etykiety i poszukiwanie prozdrowotnych właściwościowi żywności, daje ogromne możliwości producentom branży spożywczej w nawiązaniu komunikacji z potencjalnym klientem przy użyciu etykiety produktu. Zastosowane grafiki oraz deklaracje dostarczają konsumentom prostą, zrozumiałą informację, która zostanie wykorzystana przez nich w trakcie zakupów w takim samym stopniu, jak cena czy smak. Ułatwia to także wybór produktów, dopasowanych do zdrowej i zbilansowanej diety, zdrowszych alternatyw oraz pozwala producentom wyróżnić się na tle konkurencji.
Bibliografia:
1. Beneo Sales Campaign: Front-of-Pack Communication
2. Pochodzenie na etykiecie – od dziś obowiązują nowe zasady. Agnieszka Szymecka-Wesołowska CPŻ
3. Front-label health claims: when less is more Brian Wansink, 2004
4. System Sens
5. System Nutri-score
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
KOMUNIKAT DOTYCZĄCY COVID-19
Biorąc pod uwagę niepokojące okoliczności, nasza firma powołała sztab antykryzysowy.
Analizujemy zagrożenia dotyczące zarówno łańcucha dostaw, jak i personelu podejmując stosowne kroki.
Więcej szczegółów tutaj https://hortimex.pl/koronawirus-covid-19/
STATEMENT ON COVID-19
Taking into account the circumstances, our company has established an anti crisis staff.
We analyze threats that affect the supply chain and personnel.
More information https://hortimex.pl/koronawirus-covid-19/