flagEnglish
flagPolski
HortimexHortimex
  • OFERTA
    • DLA PRODUCENTÓW SKŁADNIKÓW ŻYWNOŚCI
    • DLA PRODUCENTÓW ŻYWNOŚCI
  • O FIRMIE
  • AKTUALNOŚCI
  • BLOG
  • PRACA
  • PRODUKTY
  • WIEDZA
  • KONTAKT
towary masowe

Świat w płomieniach, czyli jak sobie radzić w przypadku taniejących masówek

2 sierpnia, 2018Jakub StępniewskiBlogBrak komentarzy

Ach, jak cudownie, wszystko tanieje – można by pomyśleć. Jednakże sytuacja mocnego spadku cen dodatków masowych używanych w produkcji żywności jest niekomfortowa dla wszystkich – producentów dodatków, importerów, firm handlowych, a finalnie – producentów żywności. Oczywiście są też beneficjenci – głównie sieci detaliczne i czasem konsumenci, bo przełożenie spadków cenowych na finalne produkty nie jest natychmiastowe i nie zawsze następuje.

Czemu ceny w ogóle spadają? Powodów jest wiele: nadprodukcja, spadek popytu, legislacja, kursy walut, szeroko pojęta sytuacja makroekonomiczna itd. Ostatni przykład spadku cen cukru jest znamienny. Ceny lecą na łeb na szyję i nikt nie wie, gdzie jest dno.

Z każdym miesiącem, a nawet tygodniem producenci cukru i syropów używanych jako zastępniki cukru zaklinają rzeczywistość i klientów, że ceny już nie spadną, że zaraz się odbiją i… na razie się to nie dzieje. Gdzie jest dno, nikt tego nie wie, bo sytuacja jest bez precedensu. Handel takim towarem jest bardzo trudny, bo każdy kolejny zakup może być tańszy.

Zatem zakupowcy starają się robić krótkie kontrakty, z tygodnia na tydzień, ewentualnie z miesiąca na miesiąc. Jednakże postępując w ten sposób narażają się na ryzyko braku surowca w przypadku nagłego odbicia cen – wówczas w pierwszej kolejności zaspokojone będą potrzeby firm myślących długofalowo, strategicznie.

Idea kontraktu polega na zafiksowaniu ceny i ilości danego produktu na określony czas w celu zabezpieczenia potrzeb produkcyjnych. W przypadku kontraktu duży ruch cen w dół lub w górę pozostaje bez wpływu na ustaloną cenę i ilość. Ma to wiele zalet, ale na pewno powoduje duży dyskomfort, jeżeli spadek cen jest znaczący. Oczywiście, w przypadku dużego wzrostu cen kontrakt tym bardziej ma sens, ale w takich sytuacjach ciężko jest go założyć, bo dostawcy wtedy mogą zarobić. I tak w kółko…

Sensowne postępowanie w takich sytuacjach polega na wyważeniu kilku elementów:

– zapotrzebowania produkcyjnego

– kalkulacji receptury produktu

– zabezpieczeniu kontraktu sprzedażowego dla produktu finalnego

– chęci poniesienia ryzyka – straty finansowej, niezabezpieczenia surowca do produkcji

Istotne jest skupienie się na swoich kompetencjach, czyli produkcji towaru. Spekulacja nie powinna być elementem bieżącej działalności. Ale to jest już kwestia indywidualnego podejścia zarządu firm.

Istotne też jest utrzymywanie bliskiego kontaktu z kilkoma kluczowymi dostawcami i ciągła wymiana informacji. Oczywiście, nikt nie będzie się wystawiał jak na srebrnej tacy, ale pewna doza szczerości pozwala nam wymieniać się wartościowymi informacjami i wzajemnie się wspierać. W końcu, wszyscy jesteśmy w jednej branży i wspieranie produkcji żywności w Polsce leży w naszym wspólnym interesie.

Tags: towary masowe, zakup towarów
Jakub Stępniewski
Jakub Stępniewski
Menedżer Rozwoju Produktu w Hortimex
Previous post Solanic – alternatywne źródło białek Next post IFS Broker to przede wszystkim ZAUFANIE konsumenta

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy

  • Ekstrakty drożdżowe, kluczowe w produkcji analogów mięsa
  • Czego mi najbardziej brakuje w pracy zdalnej?
  • Praca zdalna w naszej firmie
  • Front label – system komunikacji z konsumentem
  • COVID-19

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Co w branży piszczy

Tagi

alternatywy cukru (2) analiza rynku (1) bezpieczeństwo (2) branża spożywcza (4) błonnik (2) ceny żywności (1) chrońmy planetę (1) ciągłe doskonalenie (1) clean label (3) covid-19 (1) csr (1) CSR w Hortimex (1) czysta etykieta (6) dane GUS (1) filozofia kaizen (1) firma (2) gluten (1) hortimex (7) inulina (2) kaizen (2) kaizen biuro (1) kaizen w hortimex plus (1) konferencja (2) konsumenci (2) koronawirus (1) mikroplastik (1) mikroplastik w żywności (1) Odpowiedzialność się opłaca czyli CSR w MŚP (1) opakowania (1) PARP (1) plastik (1) przemysł żywnościowy (2) redukcja cukru (2) substancje słodzące (1) suplementy diety (2) VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu (1) warsztaty (1) warunki pogodowe (1) wpływ plastiku na środowisko (1) zdrowa żywność (4) zdrowe odżywianie (3) zdrowe przekąski (3) żelatyna (1) żywienie (2) żywność (3)

 

HORTIMEX PLUS Sp. z o.o. Spółka Komandytowa
ul. Spółdzielców 8, 62-510 Konin

63 245 48 00
  • DLA PRODUCENTÓW SKŁADNIKÓW ŻYWNOŚCI
  • DLA PRODUCENTÓW ŻYWNOŚCI
  • O FIRMIE
  • AKTUALNOŚCI
  • BLOG
  • PRACA
  • PRODUKTY
  • WIEDZA
  • PLATFORMA
  • KONTAKT
© 2019 All rights reserved. Hortimex.pl designed by Premium-Consulting & Dinksy | Polityka Prywatności i Cookies | Klauzula informacyjna RODO | Facebook | LinkedIn | YouTube
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuj Czytaj więcej
Polityka prywatnosci

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

SAVE & ACCEPT